UQiYOは2017年4月を皮切りに、毎月新曲をリリースし続ける、いわゆる月刊連載を始めました。
アルバムの意味が薄れてきた現在こそちょっとワクワクする試みです。
最終号となる4月は「loTus」をお楽しみください。
Starting this April, UQiYO is releasing New Songs every month, just like a monthly serialization of songs. The meaning of releasing an “Album” keeps fading, this might be something fun to do now. Enjoy this month's issue 'loTus'!
loTus
-
SELF LINER NOTES
-
ついについについに!!!!ついに!!!!!
月刊少年ウキヨ、堂々の完結!
1年間と1ヶ月続いたこの連載も皆さまの応援とサポートのおかげ様で、こういった素晴らしい形で締めくくり、そして単行本(アルバム)としてリリースするに至ることができました。Spotifyだけでもシリーズ累計200万再生という大台は、本当に想像だにしなかった成果だと思っています。本当に大変でしたが、本当にやってよかったです。最後の曲、loTus feat. Pt Ajay Pohankarは、インド人のお爺ちゃんとコラボしたい一心で作った曲です。今まで禅語を沢山使ってこの月刊連載を進めていたのですが、禅そして仏教のルーツとしてのインド。ある意味たどり着くところへたどり着いた曲という気持ちでもあります。MVも、最後の最後で最高傑作と言っても良いぐらいのすっごいものになりました。ぜったいに見てください!全世界に発信したいレベルのMVだと断言します。
そして、最後の禅の言葉は、「蓮花未出水時如何(れんげいまだみずをでざるときいかん」です。蓮華とは、水から出て花が咲いている状態をいうのか、それともまだ花も咲かない水の中を言うのか。物事の本質は、その状態とは限らないところにあるという意味らしいのですが、僕はこの言葉が、月刊少年ウキヨの最後を飾るのに相応しいとつくづく感じています。生命である限り常に状態は変化するわけで、良い時期、悪い時期、色々とあるわけで、例えば「魔女の宅急便」でキキも途中で飛べなくなったりするわけだけど、でも「魔女の血」は変わらないっていうことで。僕はこれからも音楽を沢山作っていくけど、良いものができる時もてんでダメな時もあるかもしれないけど、でもUQiYOはUQiYOで、僕は僕なんだと。そこに自信をもって生きていくことがめちゃめちゃ大切なんじゃないかなと、この1年間ひたすらにものづくりをしてきて、感じました。
これからもUQiYOは前進を続けます。
是非これからもよろしくお願いします!At Laaaaaasssssstttttt!!!!!
The Monthly Series, “Monthly Shonen UQiYO” has come to its grande finale!
Thanks to all of your support and encouragement, this 1 year and 1 month long series of songs has reached its goal in a way that I could have never imagined.
The series has been played over 2 million times in just Spotify alone, and also more on other streaming services. We could have never imagined this, and it sure was an arduous experience, but it also was well worth it.This one last song, loTus, feat. Pt. Ajay Pohankar was made just to fulfill my spontaneous goal of collaborating with an elderly Indian Artist. I have often used Zen sayings in this monthly series, and the Root of Zen and Budhism is India. In a way, I think I have reached where I should be at the end. And the Music Video of this song also is the last and the greatest quality video. You must see this video. And this Video has to spread all over this Globe.
The last Zen saying that I chose for this song is “Lotus is a Lotus over or under water” My interpretation of this saying is that the true nature of thing is has not much to do with its state. I really think this saying is a true fit for the last song of this series. Life goes through changes in time, and good times and bad times come and go. For example Kiki in the movie “Kiki’s Delivery Service” has trouble flying for a while, but the ‘blood of the witch’ is there and she still is a witch whatsoever.
I will continue making songs from time to time and I will be making both great songs and awful songs, but I will still be UQiYO, and I will still be myself. I need to trust my identity and be confident. This is what I’ve learned through this year-long monthly series.UQiYO will continue its journey.
Thank you and please continue with your support, and follow us!
-
-
SELF LINER NOTES
-
ハッピーホワイトデー!
この日は男の子が女の子にバレンタインのお礼をする日。実は百貨店が作った日とか色々噂はありますが、僕は純粋に、お礼や感謝、そして恋の気持ちを表すのって難しいし、そういうことのきっかけになる日があるのはとても素敵なことなのかなと、最近思うようになりました。今月の「ciRCle」という曲は、そういう気持ちをテーマにしました。
誰かを愛したり、恋するということは、心の半分がその子に持っていかれるような
そんな状態な気がします。そう考えると、心のバランスを崩さずに恋をするなんてことが難しいのは当たり前な気がします。嫉妬したり、後悔したり、相手や自分を責めてしまうことも繰り返し起こり、それは多くの場合ブーメランのように返ってきたり、ループしていて。
でもそうなってしまうのは、それだけ相手が自分にとって素晴らしくて、大きな存在だからなのかな。
そして、そんなことを繰り返しながら、お互いを知っていくことが本当は一番建設的で、素敵なことなのかもしれないなと思います。そんな今月号、是非沢山聞いて、お友達にもオススメしていただけたら嬉しいと思います。
いよいよ来月号で、1年間続けてきたこの「月刊少年ウキヨ」もフィナーレです。お知らせしたとおり、アルバムを来月号のリリースと共に発表します。そして、ツアーにも出ます。皆さんのお近くの街でもやるかもしれません、そのときは是非会いに来てください。沢山準備して良いライブにしようと思っています。
月刊少年ウキヨは、最初に楽曲を作り溜めしてリリースしていたわけではなく、本当にいつまで続くかわからず毎月頑張って作曲と、ミュージックビデオの制作に奔走していました。この1年の間にも沢山の変化が、バンド内外でもあり、時には心が折れそうな時期もありました。
でも皆さんの応援のお陰で、なんとかここまで漕ぎ着けることができました。ありがとうございます。
本当にギリギリで毎月リリースしていました。そして今月号のciRCleはついにMVを創ることができませんでした。ここまで続けてきて、穴を開けてしまうのは本当に悔しいですが、色々考えて、中途半端なものを出すよりは。。。ということで、リリースを断念いたしました。申し訳ありません。もし、これを読んだ人の中で、自分がオリジナルMVを作りたいという方が居ましたら、どしどし送ってきてみてください。本当に気に入ったMVがあったら、クレジットを付けてUQiYOのオフィシャルチャンネルからリリースしたいなと思います。
よろしくお願いします!yuqi2018年7月14日追記
月刊少年企画の中で唯一MVをリリース出来なかった曲、ciRCle。このパーソナルで、ユニバーサルなラブソングに、ついに「Night Safari」でも素晴らしい世界観を表現していただいた、井上監督による映像表現がミックス!UQiYOツアーファイナルの当日に発表となりました!Happy White Day!
This is a Japanese holiday when boys send a gift to girls, to show their gratitude for St. Valentines chocolate that they’ve received. They say this day was fabricated by Japanese department stores, but I feel that it’s a wonderful thing, to have such a day to give the chance for people to express gratitude and love to their special partners, because it’s not always easy to do so.The theme of this month’s song “ciRCle” is that special feeling we gain when we are in love. When we fall in love, it is as if half of our heart is taken away. And to think about it like that, it is not hard to fathom that it is very difficult to fall in love without destroying one’s mental balance. We become jealous, regretful, or blameful to ourselves or someone, and this kind of scenario always comes back or repeats itself.
But judging by how unbalanced you become, it might indicate that someone is of a wonderful and huge significance to you. And this whole repetition is actually a very constructive and wonderful drill to get to know your special someone.So please check this song out and share your love.
Next month’s issue will be the final song of the monthly series that we have been working on for 1 whole year. As we have announced, next months’s song will be released with the physical album, and we will start a tour after its release. We might stop by your town; please come see us in person. We will do our best to get ready for a great show, we promise.
“Monthly Shonen UQiYO” was not a mere monthly release of pre-stocked songs. Every song and Music Video was made every month, without knowing when this monthly series would end. A lot of change has happened within and outside of our band in the meantime, and it was not always easy for us to continue releasing songs at such a rapid pace.
But thanks to all of your support, we have, at last, come to this ending point. It really was a tightrope every month, and we are sorry to tell you that this month, we could not make a music video.If you read this and have ideas for your original MV for this song, please send them to us at anytime. If we really like it, we will credit you and release it from our official Youtube station.
Cheers! Yuqi
P.S. The only song from the monthly issue project without a Music Video was this song, ciRCle. And finally, the same director from the song "Night Safari" has made a beautiful film to complete the personal and universal love theme of the song. On 14th of July, which is UQiYO's final gig of the Tour, music video "ciRCle" is released!
-
-
SELF LINER NOTES
-
皆さま、ハッピーバレンタイン!
今日という日に、大切な一曲を発表できてとてもうれしいです。今月号の「Modrý sen」という曲は、実は映像監督と一緒に企画した作品です。
「人形の映像を撮りたい」という監督からの相談を受けて、色々と話し合って出来上がりました。プロットは殆ど柘植監督が作ったものですが、ちょっぴり出演もさせていただいちゃったりして、とても良い思い出になりました。永い月日を表現するために、実際に未だ生まれたばかりの娘の心音と、自分の心音を録音して音楽にのせていたり、一見シンプルですが、沢山考えてつくりました。最初にCanonの企画として発表したのは、2016年の年末ですが、再編集してアレンジを加えての満を持しての正式発表です。
この映像を何度観ても人形の青い目に吸い込まれて、時間の儚くも美しく流れる世界に没頭してしまいます。MVと音楽配信でも構成も違いますので、是非両方共鑑賞していただけたら幸いです。
月刊少年ウキヨもいよいよ大詰めに入ってきました。
毎月フォローしていただいている方、最近知っていただいた方、何卒最後までお付き合い下さい!きっと楽しいものを準備しています。Happy Valentines to you all!
I am glad to be able to release such a special song on such a lovely day.This month’s issue, “Modrý sen”, is a song created in collaboration with a visual director. He called me up one day and told me he wants to make a marionette video, and we had lots of discussions in order to make this movie possible. The plot was mostly created by the director, but I was able to act little bit in the movie, which is such a pleasant memory.
Although the song seems pretty straight forward, I thought up of many ideas, for example, to express the long period of time that passes in the movie, I recorded my baby daughter’s heart beat and also my own heart beat to be mixed in the song. The original movie was released at the end of 2016, and I did some re-editing and rearranging for this official release of the song.
However many times I see this movie, I am always sucked in by the blue eyes of the puppet and become lost in this beautiful but ephemeral expression of time. The song is a different edit from the movie and download/streaming services, so it makes me happy if you can check out both.
The Monthly Shonen UQiYO project is in its final stretch. All of you who followed us every month, or who got to know us recently, please hang on until the end! We’ve got something great on its way.
-
-
SELF LINER NOTES
-
新年あけましておめでとうございます!
年明け1発目に相応しい軽快で、アンセミックな1曲、「TEQUNO」をお届けします。この曲に込めたものは、人類の英知であるテクノロジーというものへの斜に構えた羨望のような眼差しです。忘却へ一歩一歩近づく細胞分裂が織りなす仮想アイデンティティの風刺絵。
現代の音楽エンターテイメントは、内容も聴き方も目まぐるしく変化し、新しいものというよりも、目立つものが新しいとされ、そのトップの順位も常にグラグラと不安定に見えます。
今最も大切なものは数字なのかもしれませんが、数字で表しにくいもの、効果が出るのに時間がかかったり、一瞬では理解できない、分かりにくいものにも「深い価値」があると信じています。これらが埋もれることは絶対になく、才能と努力は必ず浮上すると信じています。今の時代だからこそ、皆は数字を追いかけますが、これも数年後には絵に描いた餅のようになってしまうのかもしれないなと思ったりします。例えば、昔のMyspaceのFriends数のように。何が言いたいの?と言われるかもしれませんが、そういうアチチュードを、テクノという3,40年前に流行ったフォーマットに乗せて(音楽的には全然テクノじゃないかもしれませんが)表現してみました。
また、このTEQUNOという曲は、実はstudio skyrocket by tangeというメガネ職人さんとのコラボレーションをしております。去年から一緒にメガネのフォルムの打合せなどして、僕らがかけて楽しめる形をメガネに表現していただきました。そして、そこから僕が想起した「TEQUNO」と同名の眼鏡新製品が現在発売中です。手間のかかった、素晴らしい出来の眼鏡です。是非検索して、手にとってみてください。
今回もMVは、SUKA監督による力作となっております。今回は本人出演による久々の実写MV。このMVで僕らがかけているメガネこそTEQUNOメガネです。最近ライブでサポートしてくれているメンバーの二人も出演してくれて、非常にシュールでオマージュ感たっぷりの素晴らしい映像に仕上がりました。是非お楽しみください。
Happy Holidays to you all!
The first song of this year is quite a gallant and anthemic song called TEQUNO.What is expressed in this song is a critical but also envious look at the excellence of human intellectual capital called Technology. A satirical comic of avatar identity, patterned by the division of cells closing in on oblivion.
The music entertainment scene nowadays is changing rapidly in both content and in how songs are consumed. Not necessarily something new, but something that grabs the most attention is considered ‘new’, and the rankings change every day.
What is most important now are probably the ‘numbers’, characteristics that can be counted such as sales or ‘likes’, but what really contains the deepest value are the qualities that are hard to put into numbers, things that take time to become effective, things that are not instantaneously understandable. I believe these things of value will never be buried, and that true talent and endeavor will float up to the surface one day.
Yes, people go after the numbers because they're now, but a few years later, these numbers might be a pie in the sky. Just like the number of Friends on Myspace in ancient days. Well, you may ask what the heck is my point. It’s not a point that I want to make, but it is the simple attitude, put into a legendary musical format from 3,40 years ago, called Techno. That’s all.Another comment is that this song TEQUNO is actually a collaboration with an eye-glasses artisan, Studio Skyrocket by Tange. He and UQiYO have been collaborating since last year about designing the best frame shape so that we can have fun wearing it. The name of the song that I thought up upon seeing this frame, ‘TEQUNO’, is on sale as brand new eye-glasses of the same name. It is really an amazing frame; please check them out.
The Music Video is another great piece of artwork by the director SUKA. UQiYO members are performing in the MV with the brand new TEQUNO glasses. The 2 newcomers are recent live concert support members. I am proud to bring you this surreal and homage-filled awesome MV. Please enjoy!
-Credit-
Song by UQiYO
MV Directed by SUKA
MV Cast: Yuqi, Sima, RLee, Ryuchi
Hair Make by harupoco
Styling by MY
Glasses co-created by “studio skyrocket by tange”
Special Thanks JUNKI YOSHIOKA
-
-
SELF LINER NOTES
-
At the end of the day という英語の慣用句のような表現があります。最近は特に外国人と話すとよく聞くようになったような気がしています。意味は、「結局は~」とか「最終的には~」みたいな感じなんですが、なんか、色んなものの長さを、「一日」に例えている感じが、ちょっといいなと思って、この曲のタイトルにしました。
「結局は、許したり、忘れたりできるといいね」
「結局は、食べて、飲んで、笑いまくればいいね」
「最終的には誰かといれればいいね」12月、世の中はホリデームードで、街はきらびやかに装飾され、まるで消える直前に勢い良く燃えるロウソクのようで。皆、今年にサヨナラをする準備をしているようで。
来年には、恐らく「平成」も終わりますし、色んなことに節目や新たな始まりが訪れるような予感がしています。
とにかく僕としては、最高にハッピーで、暖かいホリデーソングを皆さんの日常のささやかなお供にできたらなぁと思ってこの曲を出すことにしました。冬、クリスマス、そんな中、ちょっとトロピカルというか、暖かくて湿った空気のホリデーソング。あってもいいのかなって。だって、最終的には全員がハッピーになる権利があると思うから。Special Thanks to Oka Family for the song inspiration, and SUKA-chan for the movie.
I often tend to hear the English expression ‘At the end of the day’ when I have international conversations. I kind of like it that it symbolizes condensing the length of many things into a single ‘day’.
“At the end of the day, we could forgive and forget”
“At the end of the day, we could eat drink and laugh hard”
“At the end of the day, we could be with each other”
In December, the world is covered with holiday moods, city lights are ornamented with sparkles; just like the intense burning of candle fire right before it goes out. Everyone seems to be getting ready to say goodbye to this year.Next year will be the closing of the Japanese “Heisei” era, and thus many milestones and new beginnings are also awaited in Japan.
I just intend to send out there, a happy and warm holiday song to become a complement to your daily life. A rather tropical and sunny humid song played in a wintery, Christmas season should go well together, don’t ya think? Because, “at the end of the day” everybody deserves to be happy.Special thanks to the Oka Family for the song inspiration, and SUKA for the movie.
-
-
SELF LINER NOTES
-
人は生きている限り、時間に支配され、それとともに変化し流れていくものかもしれません。
その中で、変わっていくべきものあり、変わらないままでも良いものもあります。先月のファイナルライブの直前に滞在したザルツブルグ。そこで出会った、デンマークの文化庁長官を歴任し、素晴らしくプログレッシブな功績をもつ方に、僕のバンドメンバーが辞めるから、次のコンセプトを考えているということを伝えました。そしたら、「何をするにしても、片足は既知の安心できる場所に、もう片足は未知のゾーンに常に置いておくというのがいいよ。ずっとこのメンバーで安心してやっていたかもしれないけど、その変化はきっと良いことなんだよ。」と言われ、なんだか僕は相当な勇気をもらった気がしました。
この曲、Dry Dry Tryは、来年公開予定のアニメーションフィルム「火づくり」の主題歌として作ったことがきっかけの曲です。去年リリースしたアルバム「Black Box」のテーマでもある、「身の回りのものをブラックボックス(未知のもの)だらけにしないこと」「ものを深く理解して長く大切に使うこと」が、生きる実感に繋がるという話に共感しあい、監督と共に、大阪のハサミ職人に会いに行って、実際の作業音を収録したり(曲中の金属音等は、実際の職人の立てる音です)要所要所で、大事な話し合いを沢山しながら切磋琢磨してここまで来ました。監督が相当なエネルギーを使って紡いでくれた渾身のMusic Videoも是非必ずご覧ください!そして、映画の本編は、来年、「上映祭り」になるはずですので、是非よろしくお願いいたします。
大事なものを、直しながら、ゆっくりと、永い間使い続ける。そういう時間の流れ方と、そして、時間とともに流れるように変化していくものがあって、その2つの営みこそが、人間的で、自然なのかなと思う今日このごろです。
Dry Dry Tryは、様々な時間のスピードや心の変化を同時に描く、マルチレイヤーな曲です。
そして、UQiYOのこれからへの意気込みそのものです。最後に、この音楽、そしてMVができるまでに、手や頭や心を沢山使ってくれた皆さん、本当にありがとうございました。
It may be that humans, as long as they are alive, are chained by time, and therefore must change and flow accordingly.
There may be matters that should be changing, and also those that are better off without a change.I was in Salzburg, Austria right before my final gig last month. While there, I met a former minister of culture of Denmark, a man of wonderful and progressive history, and told him about my situation: that a band member is quitting, and I was fathoming a new concept for my band. In response, he told me, “Whatever you do, always have one foot on the “known” zone where you are comfortable, and the other foot on the “unknown” zone; it’s better that way. You may have felt happy all these years with your members, but this change is a good thing!” I was really strengthened by his comments.
This song ‘Dry Dry Try’ was made as a title song for the animation film ‘HIZUKURI‘ (meaning ‘Creation with Fire’) to be released next year. The album ‘Black Box’ ,released last year, covered the concepts that it is important to “not own and be filled with things that are black box (unknown) to you” and “to understand what you own, and treasure it for a long time” and this will end up affecting your realistic quality of life. The director of the animation and I had a deep connection regarding these values, and we went on to visit an artisan who makes Japanese traditional scissors, where I recorded the sound of his operation (the hammering sound etc. heard in the song are real sounds of the artisan’s action).
We had many important talks at key moments, and, at last, we are here. The music video for this song, compiled with great effort of the director, will be released one week from now on 15th, Nov. You have to see this MV. The release of the Movie will be next Spring, and it will be a grand event. Please, be ready to attend the premiere!
Using a thing that you value, slowly, fixing its parts once in a while, over a long time, is one way that time flows. And the changes that need to be made with the flow of time is another way. I think the mix of the two is so deeply human, and comes very close to how nature progresses, too.
The song ‘Dry Dry Try’ spontaneously depicts different speeds of time and change of emotion in a multi-layer state. And it also is a glimpse of our determination to move towards the future.
Lastly, huge thanks to all of you who used your hands, brains, and minds to make this song and Music Video possible.
-
-
SELF LINER NOTES
-
ついに月刊連載を初めて半年が経ち、今回が7作目となります。フォローしてくれている皆さん、ありがとう。まだまだ頑張りたいと思います。
最近はテレビやWebを見ると嫌なニュースばかりが飛び込んできます。核ミサイルや、国のトップレベルのプロレスのような政治ゲーム。究極的合理主義が集団的非合理を生み、民主主義が良心に基づくエゴも全て潰しているような。なんだか、閉塞感が末期的でとても悲しくなります。でも、こんな激動の時代でも僕は、どこに住んでいて、どんな文化でも、変わらず「美しい」と感じる価値観はあると信じています。
どこの国にいても、遠くはボヤケてはっきり見えないし、足元に咲く小さな花の優しい香りには心がふと軽くなるはず。
どこの国にいても、思春期の若者は、ミスフィッツTシャツのようなものを着て、所属することを求めるし、かわいいセーターやサングラスをかけて、冷めたふりをしたがるはず。
シニカルで、復讐心を隠した、熱い心も、大袈裟で詐欺めいた大衆メッセージも。
全部根源的に本質的に美しくて、それは苦しむ地球をみて、美しいと思うことで、その母なる自然を恐れ敬い、大切にしようと思うことで。
世界は回り
火は燃え
雲は流れ
母は微笑み
子は泣き
そして世界は回る
その全てを「美しい」と言うのだと思います。今回は、本連載始まって初めてのゲスト・ミュージシャンとのコラボレーションソングになります。台湾で活躍中の新進気鋭アーティスト、Zooey Wonderさんは、多忙な中一部の英詞を中文に訳して、わざわざ日本に来てレコーディングしてくださりました。とってもとっても美しい声を持つ、とっても素敵な方でした。バンドメンバーも本当に最高で、台湾や日本、アジア各国で彼女とツアーをしたいという夢が出来ました。
そして、今回のMVは、伝えたいことが多いので、LyricVideoに挑戦してみました。快く引き受けてくれた親友であり素晴らしいクリエイター/アーティストのSUKAくん。流石親友、曲の理解度、映像センスが半端ないクオリティです。是非観てみてください。究極の非合理は「愛」であり、結果としてこの世で一番合理的なものが「愛」なのかな、と思う今日このごろです。
The monthly series has now been going for over half a year, and this is the 7th issue; thanks to all of you who are following us. Rest assured that we will continue to present a quality song each month.
I hear bad news every day on TV and on the web. Political game shows presented by the nation's leaders in the midst of nuclear missile threats… It seems that striving for the ultimate rationality is resulting in a collective irrationalism, and democracy is destroying some of society's good morales, based on an attempt at universal tolerance for every sort of behavior. This terminal stagnation, which seems to be surrounding us, makes me very sad.
However, even during a time like this, I still believe that there are similar feelings and concepts regarding the sense of ’beauty’, no matter where you live or what culture you are raised in.
No matter what your nationality, when you try to see far away, it becomes blurry, and when you notice a small wild flower at your feet and smell its mild sweetness, it lightens your heart.
No matter what their nationality, adolescent kids will wear a “Misfits”-like T-shirt and want to belong. Or they put on cute sweaters and nice shades, and try to look cool and dry.
All this sarcasm, ardency with hidden vendettas, and hyperbolic fraudulent mass messages, can all be fundamentally and essentially beautiful, just like how we think this suffering planet is beautiful; just like how we treasure and fear the spirit of Mother Nature.
The world turns.
The fire burns.
The clouds go.
The mothers smile.
The children cry.
And the world turns.
And all of the above are beautiful.I would like to note that this is the first song to welcome a guest musician since the start of the monthly series. An up-and-coming and very busy artist Zooey Wonder has translated part of the lyrics into Chinese, and she came all the way to Japan for a recording session. She has the most beautiful voice and is a person of wonderful character. Her band member was also very pleasant, all of which has given me a new goal: to tour around Japan, Taiwan, and other Asian countries with Zooey Wonder.
Since I had so many themes to pack into this song, the MV for this creation is a Lyric Video by my buddy and talented creator/ artist, SUKA. Thanks to him, the understanding and quality of the video is outstanding, and it is definitely worth taking a peek.
One final thought for this month: I think that the ultimate irrationalism is “love” and consequentially, it is the most rational thing in the world.
-
-
SELF LINER NOTES
-
この曲は去年発表したBlack Boxというアルバムの収録曲「1 -plumule-」の続編です。この曲は、去年よりスタートして30年間かけて取り組み完成させる曲として作った曲です。娘の1歳の年にスタートして、30歳になるまで取り組み続ける曲をやりたいという、至極個人的な目標で作っています。すみません。
'1 -Plumule-'は「芽吹き」をイメージして作りました。今回の'2 -memories-'は、生命=記憶=時間です。ある意味永遠のテーマですが、これがやはりどうしても今の僕にはしっくり来ました。周りの人には、2作目にして随分壮大にしすぎじゃないか?と言われましたが、多分、宇宙のように膨張と収縮を繰り返しながら広がっていくことが、それこそ真理なのかなとおも思います。なので、いいのかなぁって。
この曲にイメージしたのは、
人は必ず生まれてきて、そして死ぬのですが、「死ぬこと」は必ずしも悲劇だけではないのかなという思いです。もちろん失うことは悲しいし、残された者は寂しいけど。最近僕が改めて思うのは、ちゃんと挨拶ができることの幸せ。「おはよう!」といって握手して、「さよなら」と言って、再会を祈って手を振れることの有り難さ。
もし、大切な人が後何日しか生きられないとわかった時、悲しいけど、でもちゃんと「ありがとう、バイバイ!」と言えることは、僕は人にとってとてもラッキーなことなのかなと思ったりします。現代人は、複雑な問題をそれぞれ抱えていて、生きていてもちゃんと生きれない人や、死に方も選べない人が沢山います。とてもナイーブなことを言っているのかもしれないと思うけど、それでも、僕は今1人の娘を持って、また様々な人と関わるようになって、その記憶や共に過ごせる時間を愛おしく感じています。
MVは、この一ヶ月間、自分で植えて、カメラを回し続けて、その生命の生と死、葛藤や、蠢きや、仲間や家族との営みを、植物の成長に置き換えて表現してみました。是非ご覧いただけたら幸いです。
カメラを貸してくれ、データを処理してくれた松浦夫妻、ありがとう。
This song is a sequel to the song '1 -plumule-' which we released last year with the album Black Box. I made this song as part of a 30 year project which I will keep working on until my 2-year-old daughter turns 30. So while these songs are deeply personal, I've chosen to also release them publicly.
I imagined the song '1 -plumule-' literally as a sprouting, and a beginning. What I imagined from this next song ‘2 -memories-‘ is that life=memory=time. This might well be a universal theme, and some have commented that it may be a bit too broad for the second song in a 30-year-long project. But this was the theme that came to me, and I think, just like in the universe, the series of expansion and contraction comes naturally to this project. So this second song will expand widely on these thoughts.
The sole message that I feel is important in this song is the fact that man is born and eventually dies, but “dying” shouldn’t be a tragedy all the time. I do of course understand that losing someone is sad, and being left behind is very lonely.
I was freshly reminded recently, that it is a very pleasurable occurrence to be able to speak a greeting to someone. Being able to say ‘hello’ and shake hands, or say ‘bye’ and wave hands, wishing for a reunion, is a very blessed event.
If we were to know exactly how much longer the people we love will live, it could be very shocking and sad, but in the meanwhile, we can really have a chance to tell them, ‘thank you, and good bye’. I think that is such an amazing gift.Living in modern society, we each have different and intricate problems, and people can’t live like they want to live, or people often can’t choose how they want to die. In light of these thoughts, and as a father of a small child, having met so many types of people in various situations, I have come to purely treasure all the memories my daughter and I make and the moments we can spend together.
As for this Music Video, I took this whole month to plant the seeds and roll the camera to express the nature of life and death, the conflict and struggle, and the pursuit of friends and family through the eyes of a plant. Please take a moment of your life to check this out.
I would like to thank the Matsuura family for lending me the camera and processing data.
-
-
SELF LINER NOTES
-
「八風吹けども動ぜず」という禅語があります。
人生には様々な風があり、順風も逆風もあります。確かに様々な逆風に耐えて打ち勝ちながら生きる人は尊敬します。ただ、順風に動じない心の強さも実はかなり難しいことだと思っていて、人は嬉しいことや良い出来事が続くと、「調子に乗ってしまったり」「努力や尊敬の念を忘れたり」「立ち止まって弱ってる人など、見えなくなったり」してしまうときもあると思います。気をつけたいなぁって思ったりします。そして、そういう、心のゆらぎや、スタンス、そしてそのようなもやもやした感情から開放された、虹の中のようななんの根拠もないカラッカラな多幸感を、このROYGBIVでは表現しました。
そして、先月ニューヨークに旅をする機会があって、そこで出会ったサンフランシスコを拠点に全米で活躍しているプログラマー・デザイナー・クリエイターが、この曲のMVを作りたいと言ってくれて、今鋭意制作中です。僕が向こうでとりとめもなく撮りまくったビデオを元に、プログラムと、AIのディープラーニングなどを駆使した「日本で初めて?」のMVになりそうです。w が、レンダリングに恐ろしく時間がかかるとのことで、発表はもう少しお待ち下さい。
来週あたりには発表できるかな。よろしく!-------
お待たせいたしました!
遂に月刊少年ウキヨ、8月号「ROYGBIV」のMVが完成しました。
このMVはYuqiがNewYorkに先月滞在したときに、偶然再会した大学の後輩であり、プログラマー、デザイナーをやっている三枝氏が、音楽を受けてその独自の世界観とギークな技術力により制作しました。映像素材は、YuqiがNY滞在中にランダムに撮ったもので、それに対して三枝氏によりプログラムされたエフェクトやAIのディープラーニング手法を駆使して、かなりドープな世界観に仕上がっております。
以下、映像を作った三枝英一氏のコメントです!
「今回は曲のタイトルが虹の頭文字になっていたり、ピュアな幸福感だったり、いろいろな(なかば自分勝手な)キーワードからまずはどんな技術で作るかはあまり考えないで、抽象的なストーリー展開を考えるところから始めました。
そこで自分の経験から思い出すのが、寝不足だったり飲みすぎて酔っ払っていたりしてちょっと自分を忘れている時に、世界の色の配置がちかちか変わって見えたりして、でもそんなときには別に「やばい、病気だ!」って焦るわけでもなく、「あ、へへへ〜俺こんなおかしくなっちゃったなぁ〜」という妙な恍惚みたいのがあるなぁ、っていうことでした。でも考えてみれば、僕が「赤」だと思ってるものを同じような「赤」で人が見てる保証なんて何にもないし、そんなのどうだっていい。みんな違っても同じでも、それで幸せなんです。
そのような思考から、じゃあ色とかパターンとかがぐっちゃぐちゃになってく世界って、見た事ない世界だけど案外真実だったりするかもしれないなと。ということで思いついたのが、誰かの塗り絵のような色がまだ無い世界にまず「正しく」色がついてくる、そこからその色が溶けていっちゃって、何が何だかわからなくなっていくんだけど、最後にはどこかで見たパターンが自分の世界を再構築してく。そんなような漠然とした話(のようでもはや話でもないんですが)でした。
そっから技術を選んでくと、線画状にしてくれる画像認識、流体のシミュレーション、あとはディープラーニングでパターンを人工知能に覚えさせてそのパターンで画像を再現する、みたいなアルゴリズムがあるのですが、僕はあんまりアドビのソフトとかでかっこいいエフェクトを作れないので。笑 自分で画像を加工するプログラムを書いて、一枚一枚結果をつなぎ合わせて動画を作りました。」"Don't be moved by the 8 Winds” is a Zen saying.
There are many “winds” of influences in life, many of which are positive, and many are negative. I highly respect the person who endeavors to fight against headwinds in life. But sometimes, I think it is harder to keep yourself together when everything is going too well. As you might become too bold, forget to strive harder or have respect for others, maybe lose focus on delicate things like friends who are struggling. I think that one's state of mind is such a difficult balance game.And so, with this song, I tried to express the fluctuation of emotions, but also a state of mind that is so transcendent that all those bellyaching thoughts are completely gone, and you are purely happy for no reason. Just like you are inside a rainbow or other blissful location.
Also, when I was on a trip to New York City last month, I met a programmer/designer/creator based in San Francisco, who is working all over the United States, and he offered to make a music video out of this song. He took the very unremarkable video footage that I took during the NY visit, and used programming and an A.I. deep learning method to morph the footage into a cool video. This might be the first MV, at least in Japan, to use this kind of production technique.
-
-
SELF LINER NOTES
-
最近読んだことで、ある中国人に告白された日本人男性が、寧ろ侮辱されたと感じたという話があって、とてもびっくりした覚えがあります。また、ある調査機関が、血液から被験者のルーツを辿る技術を開発、それを様々な人に試した結果のVTRがセンセーショナルでした。例えばイギリス至上主義者の男性で、血液検査前にはさんざん多国籍者や異人種を軽蔑していた人が、自分が様々な国や人種のルーツを持っていたことを知らされて、愕然として、正にその場で心が入れ替わる様など。
この曲のテーマは「世界平和」です。笑 何、マジメ?しかもなんか大味なテーマで申し訳ないですが、つまり、人を好きになるも嫌いになるもそれは勿論自由ですが、人に純粋に好意を抱かれるという素晴らしいことを不快に思ったり、根拠もなく個人への敵意を示すことが、単なる「無知」から来ることなのであれば、それはあまりにも残念で悲しいことだなと思って。予てからいつかこんなかんじの題材で曲にしたいと思っていました。
未知なるものや、予測不可能なものに対する「恐れ」は動物の自然な感情です。政治と民間、団体と個人では、少しずつ条件が違えど、殆どの差別からくるいがみ合いは、大小様々なレベルの「恐れ」から来ている気がしていて、それは知識で補えることだと思います。学ぶことの大義の一つだと思っています。知識を得て、知恵にかえて、行動に繋がるみたいな。
音楽の舞台は夜の動物王国。強い動物、弱い動物、美しい、怖い、足が速いなど色んな動物がいます。でも「皆同じ材料から作られた調合のようなもの」なので、姿かたちはちがっても、結局みんなおんなじなんです。違いは「個性」です。
先月号の”It doesn’t matter anymore”にも通じますが。この地球に生きるあらゆる人間に対して「知る」ことで、もう少し優しくなれたり。ときには愛をもって厳しくなれたり。それを周りが許せたり。それで自分が少し幸せになれたり。そんな風になれたらと思っています。なんか言葉にすると全然きれい事ばかりだし、僕も全然出来てないけど、なんとなくこんな今だからこそ言いたかったです。すみませんw
MVの動物たちは、ファンの方々の手を借りて、葉っぱや木の枝など自然物を採集して、それらをコラージュして皆で人形を制作。ストップモーション作家の手でコマ撮りアニメの手法で動かしています。最後のオチは鳥肌たちます!今月もヤバすぎる出来なので、是非ご覧いただき、思うところをシェアしていただけたらと思います。
yuqi
Once, I heard about a Japanese man who felt insulted when he was asked out by a Chinese lady, and the blatant racism he expressed freaked me out.
In addition to this memorable incident, I recently heard about a research firm that is exploring the genetic roots of an individual through their blood samples. Based on your DNA, they can determine the nationality and race of your origin. This one supremacist man was devastated upon learning of his diverse roots, and right after he was confronted with this data, he started changing his beliefs, right before the camera.
Based on these events, the theme of this song is World Peace. lol Yah, it sounds too simple, and broad. I mean, of course we have the freedom to like or hate someone, but it is just mere ignorance that makes a person feel insulted when such a nice event as getting liked by a foreign girl happens to him, or when a person hates someone for no logical reason. These are such sad and regretful occurrences, and I have always wanted to write a song about this.
It’s a natural response for an animal to be frightened by something unknown or unpredictable. I know that this fear factor can depend on if we are talking about political or civil events, or if it is about a group or individual psychology, but I think most of the conflicts based on discrimination are from fear, and this can be overcome by knowledge. This is one of the biggest reasons we need to learn and become educated. And by learning, and finding wisdom, we can thus take action.
The song is set at night in an animal kingdom. There are the strong and the weak, beautiful, scary, fast...all kinds of animals. But they “all are a mix of the same ingredient”. And no matter if they look different, they are basically the same. Difference is a mere identifying factor.
This theme kind of relates to the last month’s “It doesn’t matter anymore” quote. If we could know different people and be nicer to them, or be strict with love, and people around us could accept it, then maybe, we could all be a little bit happier. I know this is a total cliche. I am not even close to addressing this theme fully, but I thought this is the right time to get this message out there.
The Animals appearing in the Music Video are made by leaves and wood gathered and collaged by fans, and they were made to come alive by the awesome stop motion animator. The last scene literally gave me goose bumps. This one also is a must-see movie, so please check it out, and share your thoughts about it!
Thanks
Yuqi
-
-
SELF LINER NOTES
-
“It doesn’t matter anymore”=「そんなことどうでもいいよ」
今の世の中は、肩書、外見、性別、利害といった色んな「記号」で、あらゆるコミュニケーションが成されている気がします。それをなんとなく、全て取っ払ったどうなるんだろうなと思って、この曲のタイトルも「目日口O」という、全く意味の通じない記号にしてみました。でも、きっと漢字を知らない人の方が読めたり。w
相逢不相識 共語不知名「あいおうてあいしらず ともにかたりてなもしらず」という好きな禅語があります。なんとなく、旅先で居合わせた人と、どうでもいい話で盛り上がって、ちょっと行動を共にして、沢山笑って、それで何も相手と情報交換せずに「楽しかったね」「ありがとう」とそのまま、きっと二度と会わない。残るのは、あったかい思い出。たまにはそんな関係があってもいいんじゃないかなと思います。
そう、なんだか、どうでもいいことに捕らわれて、大事なことが疎かにされているような、ちょっぴりそんな自分を開放してあげたいとも思って、沢山考えて書きました。
曲の最後に羅列している、ユートピアから始まる言葉は、全て「どうでもいい話」の種です。でも、こういうどうでも良い話を一緒に楽しくおしゃべりできる人こそ、僕にとって「どうでも良くない人」なのかなと思っています。
そして、渾身のMVは、最高の仲間達と一緒に作りました。「僕」というアイデンティティを徹底的に壊して、「記号化」することに大成功したんじゃないかなと思っています。そしてもっと大事なものが映っていると思います。是非、観て、そして感想をつぶやいて頂けたら幸いです。
‘It doesn’t matter any more’= my sole message
It seems that everybody in this modern society communicates by using “symbols”, like one's appearance, business title, gender, interests, and so on. I happened to wonder what would happen if all these symbols were stripped away. So I decided to title this song 「目日口O」which has no meaning whatsoever in Japanese. But people who can’t read the kanji characters might still be able to understand the idea it conveys.
There is an old Japanese Zen saying that states: “You meet a stranger; you enjoy conversation and don’t know their name”. You might meet a person on a trip, start a conversation about a random topic, maybe go on a short excursion together, having a lot of laughs, and then say “Thanks” and “Farewell” without exchanging contact info. Perhaps, you never see each other again, but what remains is a warm memory. I think experiences like this are important to have sometimes.
Also, I want to free myself from a state of being hindered by issues that don't matter much, and by not being able to cherish what really matters.
The last few lines I wrote for this song, starting from ‘Utopia―', are all topics of no significance. But I think people who I can enjoy talking about these topics with are the people who “really matter” to me.
Finally, the music video for this song, which I made with my amazing friends, succeeds wonderfully in eliminating the identity of “myself”, and making it into a mere “symbol”. I hope by removing what doesn't matter, this video shows something that really does matter. Please, check it out and feel free to give comments and spread the love.
-
-
SELF LINER NOTES
-
全ての時間を超越する圧倒的に美しい「数秒間」
少し前、関西でのライブを終え、車で東京に戻る道程、甲賀の山々の中で少し季節外れの大雪に出会いました。バックシートで寝そべりながら見上げる空は少し灰色がかった眩しい乳白色で、起き上がって見渡した情景は全てがゆっくりと流れる、スロー再生の映画の世界のようでした。
その世界をしばらく見ていた僕は、「なんで今こんなに感動しているのかな?」と不思議に思いました。ゆっくりと流れる時間、動き?人は何故これを美しいと感じるのかな?これを題材に曲を作ろうと思いました。
そして、この曲のもう一つのモチーフとなったのが、雪という現象から連想した、「雪国」という世界。川端康成の書いた有名なお話です。人間は、惹かれあい、女性はただただ美しい。そこに、立場や肩書きは立ち入らず、寒い中でも火照るように熱く愛し、静けさの中にも耳が痛くなるほど熱く騒ぐ、人間として「当たり前」の世界が、それは美しく、多くの人の心を打ったんだと思います。最後の夜空が崩れ落ちてくるような描写は、本当に神がかっていると思います。
「雪国」に限らず、「トレインスポッティング」、「時計仕掛けのオレンジ」のように、社会的にどう考えても「悪」と思われるものがテーマでも圧倒的なその力によって、人々を説き伏せてしまい、国民的支持を受けるものがあると思います。「美」の持つ力には、そういう底なしの妖しい力を感じずにはいられません。
今回自分のiPhone7で自作したMVも、なんとなくそういう「当たり前の」美の探求に挑戦しました。
'Sl(n)ow Land' is a gallant attempt to express a 'few seconds' that transcend everything else through their definite beauty.
A short time ago, after a concert in the Western Japan area, I was in a car with my band members on our way back to Tokyo. In the middle of the mountains of Koga, we encountered an unseasonably heavy snow fall. Lying in the back seat, gazing at the gray and creamy white sky, I sat up to see millions of snow flakes, slowly searching their way down to Earth. It was as if I was watching a beautiful slow motion movie.
This was when I had to wonder, 'why am I so moved by this scene?' Is it the concept of time lapsing speed that is seemingly distorting? Or is it simply the fact that something is moving slower than 'usual'?
So I decided to write a song about it.This scene also stirred up more thoughts, about the classic Japanese story 'Snow Country' by Yasunari Kawabata, a Nobel Prize-winning author. His story discusses how people simply become attracted to each other, and how all women are obviously beautiful. There is no room for social status or position to interfere.
His description of burning love in the extreme cold, and of human noises in this extreme silence of the snow country mesmerized many people of his time. The last scene, about the falling sky as a metaphor to the character's psychological state, was such a stunning, almost visual expression.
Not only Snow Country exemplifies these extreme moments, but also works such as Trainspotting and The Clockwork Orange, which depicts such evilness that is not tolerated in this society, but contrasts it by expressing the overwhelming beauty within which just crushes everything and everyone. Before we know it, these works become a national treasure. This phenomenon simply fascinates me, and the majestic power that 'beauty' holds is bottomless, so it seems.
The Music Video, taken by my iPhone7, looks into the simple beauty of my surrounding environment.
-
-
SELF LINER NOTES
-
「鯨呑盡海水 露出珊瑚枝」という禅語があります。「鯨が海水を飲み尽くして、美しい珊瑚の枝が露出する」という意味らしいですが、実は、この言葉に感化され、結局のところ製作工程までも全てこの通りになった曲がURM’POCKETだと思います。
この曲は去年の夏ごろ、スピッツさんのイベントに出演する機会があった時に、会場限定で配ると同時に、新しく開発したUQiYO特製Tシャツの胸ポケットのモチーフとして作りました。
この曲の具体的なイメージとしては、ポケットの中と外の世界の対比です。曲の冒頭の曇った音世界の部分は、「ポケットの中」、薄暗く内向的で精神世界へと潜っていくコミュ障の人間の世界です。そして、曲の途中から音像も開けて、清々しくなり、リズムも入ってくるところからが、「ポケットの外」、つまり自然や世界や人を愛し、ビーチでパーリーできるピーポーの世界です。この二つの世界観が交互に出現し影響しあうのが、このURM’POCKETという曲です。
誰しも、バランスは違えど、内向的、外交的な性格の両面性があると思います。僕の中にもそのような2人のかなり独立した人間が居て、交互に顔を出します。どちらの自分もちゃんと愛しているのですが、たまに「ポケットの中のやつ」には困ってしまうことがあります。特に曲を作ってMixしてMasteringしている最中、自分では制御できない深海へ沈んでしまうことがあります。そのせいで実際に体調を崩すことすらしばしばありました。
このままで大丈夫かな、人に迷惑かけないかな、と心配していた時に出会ったのが、この「鯨呑盡海水 露出珊瑚枝」という言葉でした。「とことん潜っていいんだよ。海水飲み干すぐらいまでやって、初めて顔を出す素敵な珊瑚もあるんだ。そこまでやってみなよ」と言われて、なにかに許された気がしたのを覚えています。「潜るんじゃなくて、飲み干すぐらいやってみろ!」みたいな。
曲中でも「Like a blower, Drinking Water 'till it exposes coral line」と歌っていますが、これは正にそのまま禅語を英訳したものです。
今回この曲を正式リリースする上で、実は最近ゼロから曲を作り直したのですが、その際も本当に、もう一度ゼロから迷いに迷い沈みに沈みました。前回の音を超えたいという気持ちもありました。そして、最終的に、深い深い海の底にそれは、ありました。ギラギラ光る、攻撃的な美しさを持った珊瑚でした。最後に、それでも海辺でやる夜のキャンプファイアは、それは魔法のような時間で。火のそばでギターを弾きながら、反対側でゆらゆら揺れる「君の姿」こそ、僕のFireでした。
There's a Japanese old Zen saying which says something like "A blower drinks up the ocean until a coral branch shows". It means don't be afraid to drawn in your thoughtful reflection and worries, something precious might be at the deepest of thoughts, and it's sometimes worth searching for.
It scares me to keep myself in a state of distress. I even get sick sometimes. And it is common sense to go out and relax and forget about it. But this saying gave me courage to go ahead and dive as deep as possible.
This song URM' Pocket was very much influenced by this saying, and the production process itself turned out to be something of its projection or so to say.
The song mentions the Inside and Outside of the 'pocket' which are metaphor to the introversive and outgoing person's thoughts.
Lastly, and overall, the 'coral' that I found at the seabed gave off a garish light and was very bright and beautiful. And it reminded me of the beach bonfire one night. Playing a guitar and gazing at the lambently lighted 'you' at the other side of the fire.
-
This Website is 100% pure UQiYO.
No junks, only pure creativity of everybody mentioned, who are involved in the finished goods.
このウェブサイトは100%UQiYOでできています。
不純物0%、関わった全ての人々の創造性のみによって作られています。
UQiYOの目的は音楽を通して創造的な活動を続けていくことです。もし一緒に何かを創りたい人はぜひご連絡ください。